Casa Dupont - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Casa Dupont - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Casa Dupont

Door: Mineke Minderhoud

Blijf op de hoogte en volg Mineke

30 September 2016 | Cuba, Varadero

Vrijdag 30 september Casa Dupont
Davina en ik gaan op pad voor een informatieochtend van TUI. Daarvoor rijden we richting Varadero stad en een stukje daarvoor ligt Casa Dupont aan de Atlantische Oceaan.
Behalve een heel stuk goeie informatie, live muziek en een Cuba libre, heel interessant om deze plek te zien.
Casa Dupont is het voormalige weekendverblijf van de familie Dupont (van de chemische bedrijven en de kunstvezels) Die wisten wat een prachtplek was en ze wisten ook wat comfortabel is. De villa is volledig behouden in de authentieke staat, en natuurlijk tijdens de revolutie in staatshanden gekomen. Het is nu een hotel. Ik vermoed dat een overnachting hier wat mag kosten. Als dit slechts het weekendverblijf was, vraag je je af hoe hun normale huis er dan uit zag…
Toch is het niet pronkerig of zo, maar heel mooi in koloniale stijl gebouwd met zeeën van ruimte, statige trappen etc.
De info is op de bovenste verdieping, aantal trappen op en we vragen ons af waar we terecht komen. Laatste trap is smal en dan komen we boven in een prachtige ruimte, 8-hoekig en aan alle kanten ramen en een balkon. Schitterend, adembenemend uitzicht over de kust en de mooie witte stranden naar 2 kanten. De originele bar zit er nog in en dat is ook geen kleintje. De barkeeper heeft prijzen voor de beste Mojito. Er speelt een band, een kopie van de Buena Vista Social Club. Heerlijke Cubaanse muziek. Onze reisleider leert ons nog even de cha cha cha en de salsa voordat we starten. Er kunnen hier zeker 100 mensen in en dan is het nog ruim.
Na de info sluipen we hier weg want we willen nog niks vastleggen van excursies of zo.
Op de begane grond trotseren we de strenge afzetting en we komen in het restaurant. Ook helemaal in koloniale stijl zoals het ooit was, veel schilderijen, prachtige grote open haard (is het hier koud dan?) en als we verder sluipen komen we op een terras wat tot aan het water ligt. Alles is even mooi onderhouden.
Zonder betrapt te zijn gaan we weer naar de hal, scannen nog even de menukaart en dan is het tijd om weer in de bus te stappen.
Heerlijk om weer even te zwemmen. We halen de lunch nog in en ’s middags naar het strand. Vanuit onze kamers maar een paar tientallen meters.
Wat een heerlijk water, zo’n 25* Celsius en dit gebied heeft geen hoge golfslag, maar ligt blijkbaar net in de luwte want het is wel de Atlantische Oceaan.

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011