Weekend op Cuba - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Weekend op Cuba - Reisverslag uit Varadero, Cuba van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Weekend op Cuba

Door: Mineke Minderhoud

Blijf op de hoogte en volg Mineke

02 Oktober 2016 | Cuba, Varadero

1 & 2 oktober Weekend op Cuba
In het weekend wordt het een stukje drukker op ons resort. Er komen veel Cubanen voor een paar dagen en het valt op hoeveel Zuid-Amerikanen hier zijn. Colombia, Chili, Brazilië, Peru en noem maar op. Het is een gezellige Latino drukte en Alex en ik vallen behoorlijk op met onze blanke huid. Daarbij de mooie combi met Davina en Jermaine en het kroeshaar van Alex en niemand snapt meer waar wij vandaan komen!
Wat we ook zien is dat het merendeel van de mensen die hier komen behoorlijk overgewicht hebben en mollig is het gemiddelde. Wat erg opvalt is het hoge suikergehalte in de producten, de drankjes. Veel zoetigheid ook in de desserts en je ziet mensen echt stapelen op de borden. De voedingsindustrie weet er hier wel raad mee en zet flink aan tot eten en eetverslaving. Er wordt hier veel door de staat bepaald, eigenlijk alles. Het vreemde is de combinatie van deze slechte voeding toelaten en een geavanceerd gezondheidssysteem en gratis zorg voor iedereen. Op dit moment is 50% van de bevolking onder de 30 jaar. Hoe moet het als deze groep oud wordt…
Hoe dan ook, men geniet enorm van het leven, er hoeft maar ergens muziek te spelen en er wordt volop gedanst. Het is een vrolijk volk en dat helpt ze door een hoop ellende heen. Er is veel armoe, dat gaan we nog tegenkomen. Vooralsnog geeft het al veel te denken, al hebben we nog weinig gezien.
Ondertussen zijn we aardig uitgerust en we zijn er helemaal klaar voor om morgen het land in te trekken. Op ons programma staan Trinidad, Cienfuegos en Santa Clara.
We vertrekken om 6.20 uur en we zullen die dag 8 uur reizen.

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011