Sydney 13 - 16 december dag 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Sydney 13 - 16 december dag 1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Sydney 13 - 16 december dag 1

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

13 December 2017 | Australië, Sydney

Sydney 13 – 16 december 2017
In het vliegtuig is het een nacht zonder slaap… met een dame naast het raampje die elke keer naar de w.c. wil… net als je een beetje dommelt. “So sorry to disturb you all the time”
Afijn, slapen kan altijd nog. Ik ben om 6.30 uur plaatselijke tijd in Sydney. Maar daar zijn ze al 3 uurtjes verder.
Op deze tijd hoef je er natuurlijk niet op te rekenen dat je hotelkamer al beschikbaar is. Dus eerst maar eens op de bagage wachten, door de douane etc. Behoorlijk streng en iedere keer dat ik denk dat dat het was, moet alles nog een keer door een scanner. Vooruit dan maar.
De meneer bij de paspoortcontrole is bijzonder vriendelijk en laat mij snel door, dat geluk heb ik vaak. Ik vraag of ik geen stempel krijg. “No darling, we don’t do that anymore, the postofiice is the only place you can get one” Het blijkt een volledig geautomatiseerd system. Je gezicht wordt gescand, vingerafdrukken en in combinatie met je paspoort wordt alles onthouden. (Bij vertrek uit Australië stop je dan alleen je paspoort in een scanner en als alles klopt met je bewaarde vingerafdrukken en foto gaat de deur automatisch open en ben je het land uit)
Nu eerst geld wisselen en een goeie koffie opzoeken om wat beter scherp te worden. Met een prima internetverbinding hou ik het wel even uit met een lekkere Americano koffie. Dan maar eens richting stad. Ik heb een hotel geboekt in de wijk Darling Harbour want ik wil dan met die paar dagen in het centrum zitten. Het hotel ligt heel leuk naast China town en bij de traditionele Hay Market. Echt perfect. Dan kan ik me weer zo tevreden voelen 
In het hotel maken ze er werk van en om half 12 is mijn kamer klaar. Dat wordt toch maar eerst een paar uur slaap in halen.
Dan naar die enorme markt, heel oud, overdekt met allemaal kleine winkeltjes. De groente en het fruit ziet er heerlijk en vers uit. Gelijk wat lekker fruit ingeslagen. Ook hier de mango’s, avocado’s, dragon fruit voor weinig geld en zó lekker! Dan een tijdje zwerven door Chinatown met eindeloos veel kleine winkeltjes en eettentjes, supergezellig en het is lekker weer, zo’n 28* maar dat kan ik goed hebben na 2 maanden Bali.
Ik besluit in het hotel te eten. Ondertussen heb ik ontdekt dat er stadstours worden georganiseerd door studenten, 3 uur durend en voor een spotprijs. Het is een leuke constructie, het nieuwe ondernemen: je betaalt alleen de onkosten en de rest is waardebepaling achteraf. En je hoeft niet te reserveren.
Vroeg naar bed en een lange nacht slapen lukt prima. De volgende ochtend vroeg maak ik een wandeling door het centrum, door Hydepark (het is hier zó Engels met de namen) naar de plek waar de bus zal vertrekken. De studenten zijn goed herkenbaar aan hun oranje shirts.
De tour is fantastisch. Het is zulk mooi weer, wel warm en die aircobus is lekker om elke keer weer in te kunnen stappen. Ik zit naast een heel aardige oudere man uit Cornwall, England. Zijn vrouw doet de walking tour maar hij kiest voor de bus. Achter mij zit een jongeman uit Estland, nu woonachtig in Darwin, en voor werk in Sydney. Hij heeft een dag vrij genomen om Sydney te zien en net als ik kan het hem niks schelen of dit toeristisch is of niet, “it’s the perfect way to see the city” elke keer als we ergens uitstappen doen we samen een rondje.
Sydney is een hele mooie stad en wel vergelijkbaar met Singapore. Sydney vind ik nog mooier. Er zijn veel landtongen, baaien en hoogteverschillen dus je hebt het ene adembenemende uitzicht na het andere. En met de zon er op is het zo mooi. Het Operahouse wat we allemaal wel kennen van de plaatjes ligt te schitteren in de zon, prachtig wit in een blauwe haven. Mijn ogen krijgen niet genoeg van al die vergezichten. En er is ook een prachtig strand. Een stad met een echt strand, wat een combi!
Het is rond 1 uur als we weer terug zijn bij het beginpunt. We nemen afscheid van onze geweldige gids die enorm zijn best heeft gedaan. Het regent dikke fooien en dan zie je wat een mooie vorm van ondernemen dit is.
Dan is het alweer lunchtime en ik vind een superleuk tentje vlakbij Hydepark. Mocht je er ooit komen: Café Bahista van harte aanbevolen!
Ik slenter weer terug door de stad na nog een tijdje in Hydepark te hebben gezeten en praatjes te hebben gemaakt. De mensen zijn zo aardig. In Chinatown eet ik ’s avonds in een Maleis restaurant “Mamak” De lekkerste curry ooit. Ik had dit gevonden via Tripadvisor, een handige site om op de goeie plekken terecht te komen. Gelukkig ben ik daar vroeger dan de gemiddelde gast. Een half uur later staan ze in de rij.
Best bijzonder om te merken hoe je ook aan de andere kant van de wereld op je eentje op je gemak kunt zijn. Dat is een leuke ervaring. Van tevoren had ik me best afgevraagd hoe ik dat zou vinden, het leek zo ver… maar zo voelt het niet. Blijkbaar is de wereld mijn huis, en maakt het niet zoveel uit.
Wel heb ik even van die momenten van verlangen, als ik hoor van de sneeuw in NL en als ik van de zonen de foto’s krijg van de restaurants die ze in kerstsfeer brengen. En hoe ze thuis de echte kerstbomen volgens goed Oostenrijks gebruik in huis halen. Die kerstsfeer, ach, het wordt hier geprobeerd maar het slaat echt nergens op. Soms staat er zelfs een arreslee met kunstsneeuw in de brandende zon...

  • 21 December 2017 - 18:08

    Karin Steunenberg:

    Lieve Mineke,

    Het is zo leuk om je reisverhalen te lezen. Ik zie het helemaal voor me.
    Krijg er gewoon zin in om ook het vliegtuig te nemen en ook weer op avontuur te gaan .
    Ik wist niet dat je jarig was. Alsnog van harte gefeliciteerd. Veel plezier op je verdere reis .
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 35593

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 24 November 2022

Travelling in South Africa, West Cape

20 Maart 2022 - 30 Maart 2022

De zon ophalen in Alicante

16 Oktober 2018 - 26 November 2018

Opnieuw naar Bali en New Zealand 2018 najaar

24 Oktober 2017 - 31 Maart 2017

Reis rond de wereld, te beginnen naar Bali!

29 September 2016 - 16 Oktober 2016

CUBA

Landen bezocht: