Nieuw Zeeland - deel 1 - het land - Reisverslag uit Katikati, Nieuw Zeeland van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - deel 1 - het land - Reisverslag uit Katikati, Nieuw Zeeland van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland - deel 1 - het land

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

01 Januari 2018 | Nieuw Zeeland, Katikati

Nieuw Zeeland – deel 1 – het land
Zoals ik al eerder schreef, ik hield gelijk al van dit land toen ik het zag liggen tijdens de landing in Auckland. Zo een groen, heuvelachtig en vriendelijk landschap. Het ligt midden in de oceaan te stralen.
Wat ik vanaf dag 1 zó mooi vind, zijn de eindeloze rijen blauwe hortensia’s langs de kant van de weg, zomaar in het wild. En dan niet zo’n plantje wat wij in huis halen, nee, enorme struiken. Precies in deze tijd staan ze in volle bloei. Wat ook opvallend is in het landschap, zijn de hoge heggen van coniferen, strak gesnoeid en vaak een flinke lengte. Het is de omheining van de kiwiplantages, fruit wat hier overal geteeld wordt.
Wat de eerste dagen opvalt is ook de helderheid van de lucht en het intense licht. Zelden heb ik zoveel helderheid gezien, in combinatie met het diepblauw van de hemel, die ook hoger lijkt hier. Wonderlijk. Heeft ongetwijfeld te maken met de weinige vervuiling en het feit dat er rondom zoveel zee is. Alleen al het inademen van de lucht is heerlijk. Eigenlijk raar dat ik dat na een dag of 3 alweer gewoon vind. Het is hier zomer en dat betekent veel zon en die is warm ook! Zodra je echter in de schaduw bent is de lucht weer koel. Ook in de avond koelt het flink af, soms tot een graag of 10, terwijl het dan overdag weer 26, 28* kan zijn. Het is fijn om hier te slapen zonder airco. Na 2 maanden gezoem van de airco in de nacht, is het nu heerlijk stil.
Het is tot ongeveer 9 uur licht, in de ochtend is het om half 6 licht. Mooie lange dagen dus, ook weer een goeie afwisseling van de donkere avonden in de tropen.
Het kan hier ook flink regenen, we zijn een paar dagen echt binnen geweest daardoor. Als het regent, regent het goed. Net als de tropische buien in Bali, maar dan de hele dag. Ook hier komt weer een eind aan en de laatste dagen waren weer zonnig en warm.
Er is heel veel ruimte in dit land. Het is 8x zo groot als Nederland en er wonen een kleine 4 miljoen mensen. Wat veel plek voor iedereen. Je ziet dan ook geen hoogbouw, haast alle huizen zijn in bungalow stijl gebouwd, alles op de begane grond. Veel huizen zijn van hout, wat me in eerste instantie aan stacaravans doet denken. Maar de ruimte is overal royaal, men kijkt niet op een vierkante meter meer.
Overal zie je palmen en fruitbomen, wat al veel zegt over het klimaat. Ook in de winter is het hier niet echt koud. Overal in de tuinen zie je citrusfruit, ook grapefruits, er zijn vaak avocadobomen in de tuin, soms appelbomen en ook macadamia notenbomen. Mmmm… die zal je toch zomaar in je tuin hebben. Voor het eerst zie ik hier de macadamianoot in de schil. Ik wist niet dat die zo keihard was. Je hebt een speciale notenkraker nodig of een hele goeie hamer.
Omdat het zomer is zie je ook veel groente in de tuinen. Dat groeit zo hard. Perfect klimaat om je eigen spullen te verbouwen en iedereen heeft tuin genoeg om dat te doen.
Er zijn heel aparte bomen die ik nog nooit heb gezien en die inheems zijn. Voor mij is een boom altijd mooi, heeft mooie kleuren en vormen waar ik erg van kan genieten, maar vraag me niet naar de namen. Die onthoud ik niet maar dat is ook te technisch. Liever de schoonheid!
Ik heb er veel foto’s van maar die ga ik plaatsen als ik terug kom. Ik heb al wat pogingen gedaan maar thuis met het snelle internet hoop ik dat het beter lukt.
Nou, dat was wel zo’n beetje de eerste indruk, wordt vervolgd.

  • 13 Januari 2018 - 10:21

    Leni:

    Wat genieten weer van je verhaal Mineke! Ik krijg accuut zin om daar heen te gaan. Vooral die ruimte en de schone lucht. Wil er als je terug bent alles over horen. Bijv hoe is het als je je daar wilt vestigen als 'gepensioneerde', dus als je geen werk hoeft te vinden. Of dat zo maar kan? En zijn er ook arme mensen of is er werkloosheid? Met al dat moois wat er verbouwd kan worden en zo weinig mensen, zou je denken van niet.

    Reis goed en geniet!
    Leni

  • 11 Februari 2018 - 18:57

    Marijke Van Der Wouden:

    Wat een mooie beschrijving van je verbazing! En dan avocadobomen!!!Als ik dan vertel dat ik avocadopitten laat ontkiemen en laat groeien tot een grote plant van gauw 2 meter. Elke keer verbaas ik me!!!
    Groeit het fruit daar ook het hele jaar door? Gek he: een citroen/grapefruit enz aan een boom! Paradijselijk gevoel vond ik toen ik dat meemaakte in Amerika.
    Als ik zo lees heb je daar een heel bijzondere tijd meegemaakt! Kan je het vasthouden? Lijkt me zo fijn als je straks in Nederland eens een sombere dag meemaakt.
    Geniet ze Mineke!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 487
Totaal aantal bezoekers 35623

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 24 November 2022

Travelling in South Africa, West Cape

20 Maart 2022 - 30 Maart 2022

De zon ophalen in Alicante

16 Oktober 2018 - 26 November 2018

Opnieuw naar Bali en New Zealand 2018 najaar

24 Oktober 2017 - 31 Maart 2017

Reis rond de wereld, te beginnen naar Bali!

29 September 2016 - 16 Oktober 2016

CUBA

Landen bezocht: