Galungan - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Galungan - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Galungan

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

31 Oktober 2017 | Indonesië, Denpasar

Galungan
Op 1 november is het op Bali Galungan. Dit feest wordt 2x per jaar groot gevierd.
De Balinezen geloven dat dan hun voorouders terug komen naar het eiland. En natuurlijk moeten die met veel ceremonieel ontvangen worden. Het verhaal gaat dat de voorouders ongeveer 10 dagen blijven, en op de 10e dag wordt er dan weer feest gevierd bij hun vertrek. Deze dag heet Kuningan.
Het dorp waar ik ben is vrij klein en zeer traditioneel dus het wordt hier volop gevierd. Ze zijn al een aantal dagen met niets anders bezig. Er worden de mooiste versieringen en decoraties gemaakt. Voor elk huis staat een “penjor”, dat is een grote hoge bamboestok die bovenaan naar voren buigt en over de straat wappert. Die wordt prachtig versierd met natuurlijk materiaal en het lijkt wel een wedstrijd, de een is nog mooier dan de ander. Maar er is geen sprake van een wedstrijd, met elkaar maak je het dorp zo mooi als je kunt. Vandaag, de dag van tevoren, worden alle offeranden gemaakt. Mooie bakjes met kleurige bloemen, rijst, snoepjes, muntjes, en ook grotere schalen met het mooiste fruit en versieringen. Het is een enorme drukte overal. Ook wordt er vandaag gekookt, veel, want feestvieren is vooral ook eten en dat moet morgen allemaal al klaar zijn. Ik zag zelfs dat er midden op de straat voor het huis een varken werd geslacht voor het feest… Met name de vrouwen zijn heel druk met het koken. Hier in de villa merken we het ook. Ze doen hun best om ook alles hier goed te laten verlopen maar hun gedachten zijn thuis. Er is dus wel eens iemand de kluts kwijt en niet alles klopt. Dat laatste komt wel vaker voor en dat is ook weer de charme van het leven hier.
We gaan morgenochtend met onze kokkin Ketut mee naar de dorpstempel, natuurlijk in vol ornaat want als je mee gaat moet je er wel mooi uit zien. We krijgen een sarong met alles wat daarbij hoort.
Dit voorjaar heb ik mijn eigen outfit hier laten maken, wel zo handig.
Ook wij kijken dus met plezier uit naar deze bijzondere gebeurtenis waar ze nu allemaal zo vol van zijn. Wordt zeker vervolgd!

• 01 November 2017 - 16:13

Els Kuiper:

Mineke, wat schrijf je interessante dingen over Bali. Leuk om dit alles te lezen. En jij geniet wel van dit soort zaken hè! Volgens mij zou jij er wel willen wonen.
    Groetjes, Els

• 01 November 2017 - 22:21

Ineke Hyink:

leuk om je zo te kunnen volgen. Wat een mooie foto! Ineke

• 09 November 2017 - 22:31

Marijke:

Hoi lieve Mineke, wat interessant wat je allemaal vertelt! Wat boeiend! Wat is zo'n penjor toch mooi!!! Wat zal het er dan indrukwekkend uitzien.
    Van dat varken dat je op de straat geslacht ziet worden, moet ik wel even slikken. Maar ieder mens heeft zo z'n/haar eigen gedachten............

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011