Los Gofiones - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Los Gofiones - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Los Gofiones

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

29 Maart 2022 | Indonesië, Tanah Lot

Mijn appartement ligt echt zo gunstig, ik heb alles bij de hand. Op het hoekje zit een wasserij en omdat ik langer blijf, heb ik daar ook maar even gebruik van gemaakt. Leuk om te merken dat ik me helemaal red in het Spaans, het beste is ook dat ze zelf geen Engels spreken, dan moet ik wel.

De aardige Spaanse dames in deze lavanderia maken graag een praatje en ze zorgen ervoor dat ik alles diezelfde dag gewassen en zelfs gestreken terug heb.

Wat ook in een straatje verder zit, is El Teatro Principal, een mooi klassiek theater, doet een beetje denken aan de staatsopera van Wenen, maar dan kleiner en eenvoudiger. Maar zo leuk!

Ik ben naar een muziekvoorstelling geweest van Los Gofiones, een Spaanse groep die oorspronkelijk van de Canarische eilanden komt.

Allemaal mannen en heel veel gitaren in alle soorten en maten.

Het is al prachtig om die gitaren allemaal van tevoren op het toneel te zien staan, natuurlijk mooi belicht en schitterend.

Het is een prachtige voorstelling, ze zijn zo enthousiast, het is de eerste keer dat ze weer een optreden binnen hebben na die coronajaren. Ze laten steeds weten hoe dankbaar ze zijn. En het zou Spanje niet zijn als dat enthousiasme er niet af zou spetteren. Wat een energie.

Ze zingen over de liefde voor hun land, over de liefde, over mooie vrouwen, over heimwee, verlies en over geluk.

Het meest zinderende is nog wel het publiek! Geef de Spanjaard muziek, en hij gaat los. Het enthousiasme golft door de zaal, Steeds enorm aplaus en geroep en aanmoediging. Daardoor speelt de groep nog intenser op de gitaren, het gaat helemaal los. Ze staan nog net niet op de stoelen, maar blijven zitten wordt steeds moeilijker.

Er is mucho (veel) DUENDE, en dat is nauwelijks te vertalen. Het is zoiets als gepassioneerd zijn, het is bezieling. Het woord wordt bijv. ook gebruikt bij een voetbalwedstrijd en bij stierengevechten. Ik weet trouwens niet of die laatste nog bestaan.

Als er mucho duende is, dan is de Spanjaard thuis in z'n cultuur.

De groep Los Gofiones noemt het theater - la casa de la vida - het huis van het leven. En daarom zijn ze zo blij dat ze daar weer zijn.

Een onvergetelijke avond, en ik hoop dat deze bezieling behouden mag blijven en niet op zal gaan in de globalisering. Dat Spanje gewoon Spanje blijft, met de cultuur die hen zo lief is.

• 29 Maart 2022 - 12:07

Corry :

Ha Mineke, wat leuk om je verhalen te lezen. Spanje is heerlijk inderdaad. Wij zijn er de laatste jaren vaak geweest, bij goede kennissen van ons die een b en b hebben in Albatera.
    Had je trouwens al eerder Spaans gedaan, dat je je zo goed redt?
    Nog een tip, maar wellicht ken je die plaats al, ga naar Elche (Elx), werelderfgoed met meer dan 100.000 dadelpalmen. Je kunt er een hele dag ronddwalen en vergeet niet de botanische tuin.
    Veel plezier verder.

• 29 Maart 2022 - 13:01

Marja:

In de verte hoor ik de Spaans klanken in mijn hoofd bij het lezen van je verhaal. Heerlijk om zo intens te genieten van het normale leven. Toch de beste manier om de taal en cultuur te leren kennen. Mooie geluksmomentjes hoor, om nog lang van na te genieten.

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011