Curaçao deel 2 - natuur - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Curaçao deel 2 - natuur - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Curaçao deel 2 - natuur

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

01 Februari 2018 | Curaçao, Curaçao

Curaçao – deel 2
Het klimaat in januari/februari is heerlijk. Het is elke dag stralend weer en de temperatuur zit zo’n beetje tussen de 25 en 28* C. Je kan genieten in de zon en in de schaduw en je kan ook wat ondernemen. We hebben 2 auto’s gehuurd zodat we ook afzonderlijk van elkaar op pas kunnen. Die auto heb je wel nodig. We zitten in de wijk Saliña in een vakantiehuis en het is nauwelijks te doen om daar te lopen. Het verkeer is daar vrij druk. Je ziet ook geen fietsen of scooters. Met de auto weg is heel gewoon, al moet ik daar altijd erg aan wennen. Met mijn zus ben ik ook een keer gaan lopen, maar dan moet je erg opletten en het is ook best warm.
Door de auto komen we overal. De natuur op het eiland is een beetje eentonig, er is veel woeste grond, met veel struiken en distels en je ziet weinig bloemen. De tuinen bij de huizen maken dat goed, vaak een kleurige tuin met bougainville in verschillende kleuren, hibiscus ook.
Opvallend in het dorre landschap zijn de enorme cactussen, zo kenmerkend voor dit eiland. Het heeft een heel eigen karakter zo. Je ziet vrijwel geen landbouw, de grond is niet erg vruchtbaar en alle groente en fruit wordt geïmporteerd, vooral uit Venezuela wat dichtbij ligt. Af en toe kom je een kudde geiten tegen en verder hebben we weinig landbouw of veeteelt gezien.
Het landschap richting Westpunt is wat afwisselender, dat is meer heuvelachtig en dat geeft weer mooiere uitzichten als je onderweg bent. Het is wel behoorlijk groen overal omdat de regentijd net achter de rug is. Af en toe hebben we nog een tropisch buitje maar dat is altijd snel weer over en frist altijd lekker op.
Wat hier goed groeit is de Aloë Vera. We hebben een grote plantage bezocht waar deze gekweekt wordt. Interessant om de hele geschiedenis van deze plant te lezen. Op het bedrijf wordt een hele productenlijn gemaakt van de Aloë Vera onder de naam Curaloë, ook hier wel bekend. Natuurlijk is er een hele winkel bij om de producten aan de man-vrouw te brengen. En er is een mooi cafeetje buiten in de schaduw waar we heerlijk hebben gezeten aan de thee/koffie.
Er komen ook veel groepen op excursie hier, bussen vol, maar gelukkig is het rustig als wij er zijn.
In de tuin van ons huis hebben we zo genoten van de vogels die daar komen! De achtertuin ligt tegen een natuurgebied en de vogels vliegen af en aan. Vaste gasten zijn de suikerdiefjes, mooie gele vogeltjes ter grote van een huismus, en met Jermaine vullen we natuurlijk regelmatig de halve cocosnoot met suiker, daar zijn ze gek op. Verder komt de oranje trupial, de gele trupial wat grotere vogels in felle kleuren. En af en toe papegaaien. Het is leuk dat er in het huis een boek ligt over de vogels op Curaçao, zodat we ze echt bij naam leren kennen. Na het ontbijt komt er altijd een hagedis kijken of er wat op de grond is gevallen. Als wij ons stil houden blijft ie even en stofzuigt de hele vloer van het terras en vertrekt weer. En af en toe wandelt er een leguaan door de struiken, die moet je echt zien, want hij heeft beste schutkleuren. Als we ons bewegen is ie ook zo weer weg. En dan niet te vergeten de kolibrie, prachtig vogeltje in prachtig indigo blauw. En al dat moois ook nog eens met de zon er op. Mooi hoor!

• 04 Maart 2018 - 11:36

Jeannette W:

Wat een leuk stukje weer van je reisverslag. Heerlijk om even mee te kunnen kijken als je zo rond te kijkt en vogels, planten en omgeving beschrijft. Geniet er van. Liefs. Aan mij

• 04 Maart 2018 - 18:28

Nel:

heerlijke reisverslagen van jou Mineke. Ik geniet elke keer met je mee.....je kan zo leuk vertellen.
    Heb je de Christoffelberg beklommen? is ook echt de moeite waard.
    Heel veel plezier nog op jou reis.
    lieve groetjes Nel vM

• 04 Maart 2018 - 23:39

Ineke Hyink:

Heerlijk om over die mooi gekleurde vogels te lezen! Het is weer een leuke ervaring voor jou, als ik het zo allemaal lees. Je hebt intussen al een heel boek geschreven!!! Liefs, Ineke

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011