Canggu - Bali - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Canggu - Bali - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Canggu - Bali

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

22 Maart 2018 | Indonesië, Canggu

Canggu Bali
Voordat Albert en Patricia hier gingen bouwen, kende ik Canggu nog niet zo goed. Wel was ik vaak in de buurt met de deelnemers aan de Retreats, als we naar Echo Beach gingen. En we reden er vaak doorheen.
Canggu ligt net ten noorden van het drukke toeristengebied (Kuta en Seminyak) en het is een fijne plek. Volop in ontwikkeling en behoorlijk booming. Het is de plek voor surfers en hipsters. Met als gevolg dat het trendy is: veel leuke vegetarische en veganistische restaurants, wat goed samengaat met de Indonesische keuken. Het publiek hier leeft behoorlijk bewust qua voeding, er is ook een mooie yogastudio waar ik al verschillende keren een les heb mee gepakt. Wat je in de cafeetjes en restaurantjes veel ziet zijn jonge mensen uit de hele wereld die hier nomadisch werken met hun laptops. De meesten zijn hier voor een langere tijd om de winter in o.a. Europa en Canada te ontlopen.
De sfeer is prettig, heel relaxed. Als je zo kunt werken dan heb je het goed.
Er wordt veel bijgebouwd. Naast de Manca Villa’s ligt nog een groot grasveld waar een boer een paar koetjes heeft staan en wat kippen en hanen. Het is aandoenlijk, dit contrast, de boer is al oud en het zal niet lang duren of iemand koopt dit stukje grond om te bouwen. Ook hier wordt een prijs betaalt voor wat we vooruitgang zijn gaan noemen: Het authentieke verdwijnt stukje bij beetje.
De twee mooie koetjes staren ons ook elke ochtend aan als we er langs komen, alsof ze ook voelen dat er iets verandert.
Op een ochtend is de boer heel verdrietig. De afgelopen nacht is er een roofdier geweest en heeft al z’n kuikens doodgebeten… hij zit geduldig te plukken wat er nog over is, misschien net genoeg voor een klein pannetje kippensoep. Ik kan wel janken als ik dit zie, de overgave, de toewijding, het lot. En dan willen wij ook nog dat er wat hanen verdwijnen omdat ze ’s ochtends zo’n enorm concert geven. Voorlopig zwijgen we maar!
Hier in de buurt is ook een mooi strand, met een prachtige Beachclub. Volledig in bamboe uitgevoerd, zo mooi. De club heet Finn’s en het is the place to be. En daar betaal je voor! Wij lopen liever een stukje door naar een stuk strand waar de prijzen nog Indonesisch zijn.
Vlak bij onze Villa’s zit ook een heerlijke Spa waar we genieten van lekkere massages.
Wat je hier weinig ziet zijn de souvenirwinkels. Het publiek wat hier komt is niet zo geïnteresseerd in spullen. Wel zie je smaakvolle zaken met namen als Tropical Living, Canggu Style etc. En ze hebben er prachtige betaalbare spullen. Zo heb ik er een mooie houten Buddha gescoord, mooi gewhitewashed. Het meubilair is heel modern, maar in combinatie met de Balinese stijl levert dat iets heel moois op.
We zijn heel tevreden, de villa’s zijn klaar voor verhuur, alles klopt en we hebben heerlijke weken gehad. Zachtjesaan komt het eind van ons verblijf in zicht en gaan we terug naar Nederland.
Voor mij is hiermee een eind gekomen aan een onvergetelijke reis van 5 maanden. En ja, Ineke in Nieuw Zeeland: het smaakt naar meer. Ik hoop terug te komen. Reizen is een mooie manier van leven, van in de wereld zijn. Reizen is ook: THUIS KOMEN en daarvoor is het nu tijd. Laat de zomer in Zeeland maar beginnen.
Wat blijft zijn onvergetelijke, wonderschone, dierbare herinneringen.
Zal ik het nog een keer zeggen? IK BEN HEEL HEEL DANKBAAR!

• 23 Maart 2018 - 19:34

Leni:

Wat mooi weer om te lezen. Je schrijft zo boeiend. ik zie het helemaal voor me. Voor mij een soort voorproefje. Heb lang niet naar een land gereisd dat ik niet ken. Nu IJsland. Voel toch wel een soort reisstress, hoe gaat het daar allemaal... maar ik weet dat het een relaxed en ruim land is. Als je veel reist zoals jij, gaat het vast wennen, die tijden, op tijd zijn, alles vinden. Dat vond ik ook erg fijn om te lezen. Dat als het een keer mis gaat, het toch weer goed komt, linksom of rechtsom.

Liefs, Leni

• 24 Maart 2018 - 11:12

Annemarie V.d. Poel:

Wat een geweldige reis en hoe goed heb je dit verwoord. Herken zoveel dat ik beetje reiskriebels krijg. Het is altijd leuk om je horizon te verbreden en te verkennen en dan weer thuiskomen. En zoveel ervaringen (indrukken) op te doen, heel bijzonder. Bedankt dat we dit mee mochten "lezen" en Welkom thuis in het ook wel mooie Zeeland.
    Gr. Annemarie

• 26 Maart 2018 - 08:36

Ineke Hyink:

Na zo'n lange tijd van huis zal het heerlijk voelen om weer echt thuis te zijn!! "Welcome home"!

• 02 April 2018 - 22:31

Jeannette:

Wat heb je veel beleefd deze 5 maanden. Mooi om je zo te hebben kunnen volgen. Ik ben benieuwd naar de verhalen als ik je zie. Waar ga je beginnen.
    Welkom thuis in ons zeeuwse kikkerlandje. Het voorjaar heeft op je gewacht.
    Tot gauw.
    Liefs
    Jeannette

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011