aankomen en landen op krachtige aarde - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu aankomen en landen op krachtige aarde - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

aankomen en landen op krachtige aarde

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

05 November 2022 | Zuid-Afrika, Riebeek West

2 november

Een dag van aankomen en voelen waar ik ben.

Mijn koelkast blijkt gevuld met een héérlijk ontbijt, ze weten precies wat ik nodig heb, zo fijn.

Het is mooi om de schuifpui open te doen, de aangename warmte van de ochtend te voelen. Uit de tuin komen bloemengeuren op me af en met de vogels is het een drukte van jewelste, wat een leven hier rondom. Allemaal natuurgeluid en wat doet dat goed.

Het zal zo'n 22* zijn, een fijn klimaat met koele nachten. In deze periode zal de temperatuur oplopen tot een graad of 28 om vervolgens weer over te gaan in een koelere avond en een frisse nacht, waardoor het heerlijk slapen is.

Het uitzicht op de Kasteelberg is adembenemend mooi. Stoere, bonkige berg met mooie toppen. Het verhaal gaat, dat de eerste immigranten op zoek waren naar vruchtbare grond om in eerste instantie de schepen te bevoorraden die om Kaap de Goede Hoop voeren.

Na wekenlang varen over de Atlantische Oceaan, was er nood aan verse groenten en fruit.

De vallei waar ik nu ben, werd uitgekozen. De berg die opdoemt in het glooiende landschap, zou er uit gezien hebben als een soort van kasteel, vandaar de naam. Of die feiten kloppen weet niemand, maar laten we zeggen dat het als verhaal waar is.

Dat het vruchtbare aarde is, hadden ze goed gezien. Het is hier de graanschuur van Zuid-Afrika en de oogst is nu in volle gang. Al die enorme gouden velden schitteren in de zon, dat is zó mooi en rijk om naar te kijken. De velden worden afgewisseld door enorme wijngaarden. Dit land is immens groot en gemiddeld heeft een boerderij zo'n 500 hectare grond. De kleur van de aarde is rood/terracotta, een warme en krachtige kleur. Het voelt stevig om hier te lopen, zo komend vanuit de lucht is dat een goede landing vandaag.

Aan de keukentafel bij Pieter en Gerda genieten we van het bijpraten met een kop heerlijke koffie. Hun huis is een beschermd monument, groot en ruim en met veel smaak van binnen wat verbouwd en ingericht. Ook hier die aardetinten op de muren en vooral veel ruimte. Laat de styling maar aan Gerd over.

Vervolgens gaan we in het dorp lunchen en ik kijk mijn ogen uit hoe mensen van alle kleuren hier vreedzaam met elkaar samen leven.Tegelijk is de apartheid nog heel erg voelbaar, ik kom daar later op terug.

We eten hier warm rond het middaguur en 's avonds een lichte maaltijd. Is heel fijn merk ik nu al.

De kosten van levensonderhoud zijn laag vergeleken met onze prijzen.

Voor 10 € pp hebben we een uitgebreide maaltijd, je kan er haast niet voor koken. Buiten de deur eten wordt veel gedaan.

In de namiddag is het voor mij een mooi moment om de koffer verder uit te pakken en verder te aarden op de waranda bij de studio, en als de avond valt komen de mooiste tinten aan kleuren voorbij. De tarwevelden lichten extra goud op, de lucht is vol zacht paarse pasteltinten. Aan de andere kant waar de zon onder gaat, is het geel, oranje en goud in de lucht.

Genoeg voor deze dag en vroeg naar bed om wat slaap bij te tanken!

• 05 November 2022 - 16:42

Jozalinda De Schipper :

Lieve Mineke

wat heerlijk om jouw verslag te lezen.

Prachtig hoe je jou ervaringen verwoord.

Het is alsof ik een roman lees en iedere dag een hoofdstuk lees waarin ik meegenomen wordt in jou ervaringen, enthousiasme en passie voor het land, cultuur en het reizen.

Geniet van je prachtige reis, ik zie weer uit naar je nieuwe ervaringen.

Liefs Jozalinda

• 05 November 2022 - 16:55

Mathea :

Mineke je kunt wel een boek gaan schrijven van je avontuur. Lees het vol belangstelling. Zie het hierdoor met mijn geestesoog hoe het eruit ziet zo goed beschrijf jij het. Prachtig mooi lieve Mineke. Dankbaar dat je het deelt.

Liefs Mathea. [e-2764]️[e-1f42c][e-2764]️

• 05 November 2022 - 19:05

Joan:

Hé reizigster, wat mooi weer om te lezen! En wat een prachtig land, erg leuk om van jou ook wat van het dagelijkse leven daar mee te krijgen, erg benieuwd naar het vervolg :-)

Liefs, Joan

• 07 November 2022 - 22:20

Marijke:

Lieve Mineke,

Wat fijn om zo mee te kunnen genieten! En bijna zelf te reizen en te ervaren.

Zo mooi wat jou allemaal opvalt op zo veel gebieden.

Hoe dat je vertelt kan ik me het zo levendig voorstellen! Mooie ervaringen.

Dankjewel hiervoor Mineke.

Weer een fijne dag en een heerlijk nacht!

Kleurige groeten van Marijke

• 08 November 2022 - 17:24

Suzanne:

Hey vrouw van de wereld,

Wat leuk je verhalen te lezen! :) Dat gevoel van missen van het op reis zijn, is zooo herkenbaar. Dus ik reis in je verhalen mee en hopelijk mag ik dan zelf ook weer binnenkort.

Je Alicante avonturen heb ik ook gelezen - wat gaaf dat je die Spaanse lessen hebt volbracht. Zo stoer! Geniet ten volle van alles om je heen en dit keer in Zuid Afrika, het is je zo gegund.

Liefs, Suzanne

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011