Load-shedding - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Load-shedding - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Load-shedding

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

17 November 2022 | Zuid-Afrika, Riebeek West

Het lukte vanmiddag net met 10 minuten stroom om 1 verslag te plaatsen.

Ik had ze al klaar staan in office-documenten.

Hier is de volgende alweer, de tijd gaat snel merk je dan, en de dagen vliegen voorbij.

Al lijkt het eeuwen geleden dat ik van Schiphol vertrok, zoveel belevenissen zitten er tussen. Alles is nieuw, alle indrukken zijn voor het eerst en dat doet je waarnemen als een kind: dagen die heel lang zijn en vol avonturen.

Van kinderen gesproken: ik begin mijn kleinkindjes te missen… ik zou nu toch nooit meer die wereldreis kunnen maken zoals 4 jaar geleden… de kleintjes zijn een heel belangrijk onderdeel geworden van m’n hart en ziel :-)))))

14 november

Vandaag is het hier weer “working farm”

Het huis bruist weer van activiteit, Nicky en Raban zijn er weer, en de installateurs gaan ook weer verder.

De load-shedding (uitval electriciteit) is best pittig en langduriger geworden.

Nu 2x per dag voor 2 en half uur de stroom er af.

Er is veel schade aan electrische apparatuur, de stroomuitval is 1 ding, maar de wisselwerking met zonnepanelen leidt tot allerlei storingen. Mijn laptop wilde een paar dagen niet opladen, vandaar dat mijn schrijfsels even stil lagen.

Reisverslagen op een telefoon prutsen is niks voor mij… uiteindelijk heb ik de boel weer op gang gekregen, ik weet niet hoe maar het werkt weer!

Hier zijn ze bang voor een totale stroomuitval… dat zou een ramp zijn.

Naast het dorp ligt een groot windmolenpak, in handen van Spaanse investeerders. Ik vermoed dat die hun energie direct aan private instellingen leveren. De normale stroom is in handen van de staat.

Het is ook een hard gelag voor de inwoners hier, juist in het arme benedendorp liggen ze vlak naast dat park, waar je ‘s avonds tijdens een load-shedding de lichtjes gewoon ziet branden…

Deze maandag is een heel hete dag en een voorproefje van hoe het hier in januari/februari zal zijn, als het hoog zomer is.

De temperatuur is nu 35* dus dat is rustig in de schaduw zitten en af en toe een plons in het zwembad. Zo kom ik de dag goed door!

Het personeel werkt gewoon door, in hetzelfde hoge tempo… ze schijnen er weinig hinder van te hebben.

Overigens heb ik hier nog nooit iemand horen klagen. Taai land, taai volk.

Het is de eerste avond dat het niet snel afkoelt, en ik kan voor het eerst in de avond buiten zitten. Het is nog 23* en hoe heerlijk is dat!

  • op de foto de jacaranda in volle bloei, prachtig!

  • 17 November 2022 - 10:17

    Mathea:

    oooo Mineke wat fijn dat je boek weer gevuld is met al deze avonturen. Waar als je weer thuis bent in kunt lezen en het dan opnieuw beleefd hoe mooi is dit. Op ons leeftijd wordt het nog meer gekoesterd is mijn beleving. En ja ik snap dat je je kleinkinderen mist die zitten zo diep in je [e-1f498] en ziel. Je geniet zo van dit mooie zijn. Lieve groetjes uit een regenachtig Limburg. Liefs Mathea. [e-1f496]


  • 22 November 2022 - 22:18

    Marijke:

    Goh lieve Mineke, wat maak jij veel verschillende dingen mee. Zo van die "basis" dingen. Kan je in Nederland haast niet voorstellen om zo afhankelijk te zijn van stroom dat het af en toe doet. Wat zijn wij dan "verwende nesten" vind ik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 35706

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 24 November 2022

Travelling in South Africa, West Cape

20 Maart 2022 - 30 Maart 2022

De zon ophalen in Alicante

16 Oktober 2018 - 26 November 2018

Opnieuw naar Bali en New Zealand 2018 najaar

24 Oktober 2017 - 31 Maart 2017

Reis rond de wereld, te beginnen naar Bali!

29 September 2016 - 16 Oktober 2016

CUBA

Landen bezocht: