Een zondag vol cultuur - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Een zondag vol cultuur - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Een zondag vol cultuur

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

07 November 2022 | Zuid-Afrika, Riebeek West

6 november

Een rustige zondagmorgen start, na een nacht prima slapen. Het is fijn dat het afkoelt in de nachten, waardoor het lekker slapen is hier, en koel beginnen in de ochtend.

Overdag wordt het nu zo'n 32*, wat ook weer zo heerlijk is.

We gaan naar Riebeek-Kasteel, waar een expositie van schilderijen wordt geopend en waar we uitgenodigd zijn. Een hele happening, een kleine galerie, maar met dit mooie weer is er ook altijd ruimte buiten. Een bont gezelschap van mensen die hier wonen, allemaal blank. En in Nederland zouden we zeggen dat het nogal bekakt is.

Mensen met verstand van kunst en mensen die doen alsof, het is een prachtig schouwspel.

Over het algemeen kan men hier goed overweg met de wijn, wat wil je, met al die wijngaarden. Om 12 uur rond de middag gaat het al aardig los.

Er hangt mooi werk aan de muur, van verschillende kunstenaars waar ik de namen alweer van ben vergeten. Ook hier weer super aardige mensen en gezellige praatjes. Overigens gaat dat nergens over.

Na deze happening gaan we naar het Grand Hotel, een prachtig koloniaal gebouw en op 1 na het oudste hotel van Zuid-Afrika. Heel mooi.

Achter in het hotel is weer een prachtige ruimte zonder muren en met heerlijke lounge banken. Er staat een briesje vanuit de bergen en het voelt er heerlijk. In de grote tuin ligt ook een amphitheater.

We zijn hier voor de Poetry Jam en dat is echt zó leuk. Dat wordt 1x per maand georganiseerd en dat al zo'n 30 jaar.

Het geeft een podium aan ieder die wil lezen uit eigen werk. Ik voel me hier gelijk thuis in een gezellige ongedwongen sfeer, de diversiteit is hier volledig aanwezig en je hoeft hier niet bij een bepaalde groep te horen.

Mooi om te luisteren , er komen zoveel mooie gedichten voorbij, in het Engels en in het Afrikaans. Ik zou er een hele dag naar kunnen luisteren. De gedichten zijn over het algemeen geëngageerd, betrokken, gaan over het land met al z'n schoonheid, verdriet en pijn. En natuurlijk over harten en zielen, over liefde en eenzaamheid!

Hier hoef je geen glas wijn in je hand te hebben, het is puur en natuurlijk.

Drinken doe je daarna maar :-)

Na anderhalf uur is het gedaan, wat heb ik genoten. Leuk om dit maandelijkse evenement mee te kunnen maken.

We kuieren nog wat door het stadje en na een theetje gaan we weer naar huis, ja, zo voelt het al, naar huis.

• 07 November 2022 - 21:26

Corry Van Der Lee:

Dag Mineke, wat leuk om je reisverslagen te lezen! Wat een geweldige reiservaringen. Ik begrijp dat je logeert bij vrienden. Dat lijkt me heerlijk voor een eerste kennismaking met het land. Het laatste dat ik van je hoorde, was toen je in Alicante was. En volgens mij heb ik toen het eind van dat tripje gemist. Spreek je goed Spaans inmiddels? Heb je hier niet nodig dus.

heel veel plezier op je verdere reis.

liefs, Corry

• 07 November 2022 - 22:11

Marijke:

Lieve Mineke,

Wat een voorrecht om zo met je mee te mogen reizen! Heerlijk jouw humor!

Wat schreinend dat je tijdens die expositie alleen blanke mensen daar zag. Is dat bewust of kiezen alleen deze mensen voor zo'n expositie? En bij de Poetry Jam? Dat komt mij over als een ander maar geïnteresseerd publiek !?

Wat fijne en bijzondere dingen zie en bezoek je!

Geniet ze van het heerljke weer Mineke.

Zo van harte gegund!

• 08 November 2022 - 10:37

Mathea:

Mooi hoe je schrijft. Daardoor kan ik het zo doorvoelen. [e-1f49c][e-1f49c]

• 08 November 2022 - 10:37

Mathea:

• 08 November 2022 - 11:37

Joan:

Heerlijk om elke ochtend, na mijn eigen schrijfsels, ook de jouwe te kunnen lezen. Op die manier ben je toch ook een beetje hier, of is het meer dat je jouw wereld een beetje dichterbij de mijne brengt? Heel fijn om te lezen, vooral al die 'kleine' details, waarvan je normaal gesproken niet hoort of leest.

Geniet ervan!

• 08 November 2022 - 14:15

Edo Gerkema:

Leuk om je reis weer mee te beleven. Afrika: een voor mij volkomen nieuw continent. Wel heel veel dieren uit dat continent hebben we in de dierentuin, maar in het echt... Hopelijk ga je die ook nog op gepaste afstand zien.

Drinken ze de Black[e-38]White whisky nog steeds in ëën glas?. ;-)

we lezen graag verder mee met je avonturen.

Liefs en groetjes, Edo

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011