Tijd voor een dag rust! - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Tijd voor een dag rust! - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Tijd voor een dag rust!

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

11 November 2022 | Zuid-Afrika, Riebeek West

9 nov

Wat een indrukken kan een mens opdoen in zo'n nieuw en veelzijdig land.

Het is dan ook even tijd voor een pas op de plaats en een dag zonder programma.Het is vandaag een hele drukte hier thuis, we hebben voor het eerst last van de zogenaamde load-shedding, het uitvallen van de electriciteit... Dat speelt hier al vele maanden, blijkbaar is er een behoorlijk tekort aan electriciteit, of de boel wordt slecht onderhuoden, dat kan ook.

Per dag gaat de stroom er soms 3x af gedurende 2 uur. Er is een schema, zodat je voorbereid kunt zijn, maar vervolgens wijzigt dat schema met de dag.

We hebben hier flink wat zonnepanelen op het huis met eigen accu's, dat kan hier dus gewoon. (bij ons wordt dat tegen gehouden met praatjes als: de kwaliteit van de accu's is nog niet uitontwikkeld) Dus zijn we zelfvoorzienend, maar op momenten dat er veel stroom wordt gebruikt voor de wasmachine etc., moet er soms wat bijgehaald worden van het net.

Daar is apparatuur voor waarmee dat soepel verloopt, maar door de vele uitval is dat systeem nu beschadigd.

Dus hebben we de installateur hier, en de schade blijkt groot. Het systeem moet in Kaapstad gerepareerd worden en dat gaat even duren. Dus doen we nu mee met wat voor veel Zuid-Afrikanen dagelijkse werkelijkheid is. Ons voordeel is nog dat we koken op gas.

Kopje thee is er dus altijd. Ik vind dat er goed mee te leven valt, maar voor de meeste mensen is dat anders. De armere mensen hebben geen zonnepanelen omdat dat hier nog erg duur is en ze hebben ook geen gas...

Behalve de installateurs zijn ook Nicky en Raban weer aan het werk.

Het blijft ook op zo'n drukke dag gebruikelijk om klokslag 12 uur warm te eten, en de bewoners hebben hun best gedaan. Er staat een heerlijke uitgebreide maaltijd op tafel en iedereen die in huis is, schuift aan. Een hele groep en wat is dat gezellig. Das pas diversiteit in de praktijk, en ik bedenk dat het zo zal moeten gaan. De integratie gaat niet van bovenaf komen maar moet door dit soort initiatieven gebeuren. Samen eten, zo leer je elkaar kennen.

Voor de overheid heeft niemand een goed woord over. De oude blanken mopperen omdat ze hun privileges kwijt zijn (niet meer op de eerste rij... dat went slecht)

De gekleurde bevolking moppert ook, want ze zien dat ook een gekleurde regering corrupt is en het geld in eigen zakken steekt. Een ingewikkelde kwestie.

De corruptie is een groot probleem. Zo is er geen geld meer beschikbaar voor openbaar vervoer. Treinen en bussen zijn allang opgehouden met rijden. Er rijdt alleen nog een luxe trein tussen Kaapstad en Johannesburg. Daar heb je niks aan.

90% van de bevolking heeft geen auto. Er wordt veel gelopen en nog eens gelopen... in de hitte en in de winter in de kou.

Ook de post functioneert niet meer. Er komt geen post. De brievenbussen die er nog staan zijn oud en verroest en worden meestal als prullenbak gebruikt.

Maar de veerekracht is hier enorm, mensen regelen het zelf wel. Een sterk, creatief volk.

De dag breng ik verder door met lezen en in het zonnetje zitten. Ook lekker hoor.

Het is heerlijk weer om buiten te zijn, in de schaduw, want de zon kan genadeloos branden!

Op de foto staat het huis in Victoriaanse bouwstijl. Het perceel hier is 3000 m2

• 11 November 2022 - 18:46

Mathea:

ja heerlijk een boek lezen dat geeft ook ontspanning. En zo genieten van de natuur om je heen. Niets moet alles mag. Heerlijk Mineke genieten van de warmte hier is het wel goed weer maar s'avonds al fris. Liefs Mathea. [e-2764]️[e-1f98b][e-1f42c]

• 11 November 2022 - 18:46

Mathea:

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011