Vandaag wat dichter bij huis. - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Vandaag wat dichter bij huis. - Reisverslag uit Riebeek West, Zuid-Afrika van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Vandaag wat dichter bij huis.

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

12 November 2022 | Zuid-Afrika, Riebeek West

11 november

Vandaag weer wat dichter bij huis.

In de ochtend een heerlijke massage van Jenny, ruim een uur. De prijzen zijn ongelofelijk laag. Jenny is een professional in massages volgens de antroposofie, en ik betaal 15 euro…

Het leven is hier een stuk goedkoper dan in Nederland. Als ik boodschappen doe, betaal ik 1/3 van wat het in NL zou kosten en dan is de kwaliteit ook nog eens voortreffelijk. Ook als je voor biologisch kiest, is het minder dan de helft van onze prijzen.

Jenny luncht gezellig met ons mee. Aanschuiven en mee eten is hier heel gebruikelijk. Ook Nicky is weer van de partij. Dat met elkaar eten en alle tijd hebben, is hier zo mooi.

‘s Middags ga ik mee naar het gebouwtje van Pro Life, waar veel georganiseerd wordt voor de bevolking van Riebeek Wes. Gerda heeft daar een voorleesproject op vrijdagmiddag en de kinderen staan al te popelen om naar binnen. De bedoeling is, om het lezen en voorlezen te stimuleren. Er is ook een bibliotheek. Medewerker Johan leest voor uit een boek van Roald Dahl (in het Afrikaans), Johan is een natuurtalent in voorlezen. Hij neemt de kinderen helemaal mee in het verhaal en ze hangen aan z’n lippen.

Ik verbaas me er over hoe stil en rustig ze allemaal in het gras zitten, niemand die draait of keert of iets anders probeert te doen. Er is zoveel rust hier, en stress ben ik nog niet tegen gekomen. Na het voorlezen is er tijd voor allerli kringspelletjes o.l.v. Juanita. Pure vreugde! We zingen, klappen, dansen en draaien rondjes met elkaar. Van verbinding gesproken. Dat is hier vanzelfsprekend. Daar hoeven ze de mond niet van vol te hebben, want zij WETEN. Dat dit maar heel lang mag duren en blijven en dat wij er van mogen leren.

Als de kinderen naar huis gaan, praten we nog even na met Johan over het wel en wee van de organisatie. Ook hier moeten ze zo alert zijn op mensen die mooie dingen willen doen voor de community, maar uit blijken te zijn op geld voor eigen gewin. Er wordt veel gedoneerd en zodra het over geld gaat, is er gevaar voor verkeerde dynamieken… Gelukkig hebben de kinderen er geen weet van, die zijn vervuld naar huis gegaan!

Deze dag is weer omgevlogen.

• 12 November 2022 - 22:10

Mathea:

[e-1f49c][e-1f499][e-1f496][e-2764]️[e-1f49c][e-1f499][e-1f496][e-2764]️[e-1f618][e-1f44d][e-1f48b]

• 16 November 2022 - 15:26

Arend:

Wat een plezier straalt er uit je belevenissen. Dat is genieten met een grote G!

• 22 November 2022 - 22:11

Marijke:

Mineke begrijp ik goed dat nu het verschil van niet wit en wit hier niet te merken, voelen is? Wat mooi dan!

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011