Galungan voorbij - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Galungan voorbij - Reisverslag uit Tanah Lot, Indonesië van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Galungan voorbij

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

04 November 2017 | Indonesië, Tanah Lot

Galungan voorbij!
Na alle voorbereidingen in het dorp hebben we op 1 november Galungan gevierd. De foto’s vertellen het meest! De bamboe bogen waarmee het dorp wordt versierd, zijn allemaal verschillend en vooral kleurrijk. Je kunt er ook een beetje aan afmeten hoeveel geld er te besteden is bij een familie. Beetje vergelijkbaar met onze kerstboom: alle soorten en maten en ik heb ze voor het eerst ook gezien met gekleurde knipperlichtjes  In het dorp zag ik een hele mooie, waarvan foto. We zijn met Ketut onze kokkin meegegaan naar de tempel, en gaandeweg bleek dat het om 4 tempels ging, dus de ochtend was gevuld!
En nu moet je niet denken dat het daarna rustig wordt, want op 3 november kwam de volle maan er aan, en dat betekent extra offeranden maken. Weer de mooiste bakjes rondom de villa hier, met bloemen, muntjes etc. en dat 2x per dag en natuurlijk weer naar de tempel. Deze keer ben ik niet meegegaan omdat mijn 2e deelnemer ’s avonds aankwam op de luchthaven. En dan nog… ik maak niet elke ceremonie mee. Voor mijn deelnemers is dit altijd leuk en een hele ervaring als je dit voor het eerst meemaakt.
Maar er komt geen einde aan, want ik hoorde net dat er morgen een begrafenis is, en dat is weer volop priestergezang in de avond, en de dorpelingen wederom druk in de weer met koken, decoreren, bidden enz.
De religie is volledig verweven in het dagelijkse leven en is niet te onderscheiden van de cultuur. Het gaat ook allemaal lichtvoetig en kleurrijk. Geen droevige gezichten want hier is reïncarnatie vanzelfsprekend. En niks geen calvinisme, maar het leven vieren.
Afgelopen nacht voor het eerst een regenbui, lekker hoor, al geeft het geen verkoeling. Heel geleidelijk aan komt de regentijd er aan en dan wordt het nog groener hier. Zo’n bui duurt ook nooit lang, enorme plens en dan komt de zon vaak weer en is het natuurlijk erg vochtig.
Mijn zoon Albert en Patricia zijn inmiddels ook op Bali, een stukje hier vandaan hebben ze hun eigen villaatje waar ze bijkomen van een seizoen heel hard werken. Net als ik zijn zij echte Balilovers geworden. Gister kwamen ze lunchen hier en dat is voor deze moeder natuurlijk weer even een cadeautje om ze te zien en te spreken.
Straks ga ik weer naar de luchthaven om weer 2 deelnemers op te halen, en wordt het druk met het werk hier. En dat is fijn. Als je werk eigenlijk geen werk is maar een mooie bezigheid die mij steeds weer verrijkt.
Het is heel leuk om jullie reacties te lezen op mijn verhalen. Dankjewel daarvoor, voelt mooi verbonden met jullie.
Tot de volgende keer en voor allemaal een tropische groet!

  • 04 November 2017 - 08:53

    Joan:

    Wat een heerlijk kadootje terwijl ik hier langzaam opstart, zo te lezen ben je weer helemaal geland in je Balinese tweede huis en leven! Terwijl ik ondertussen op internet op zoek ben naar een nieuwe winterjas met bijpassende warme trui... dat sla jij deze winter lekker over! 2 Werelden, zover weg, maar door je berichtjes ben je weer even dichtbij :-) Genietze!

  • 06 November 2017 - 09:43

    Edo:

    Druk, druk.... Hier vanochtend voor het eerst de autoruiten schoonkrabben. Jaloers? :-)

    We blijven je volgen hoor.

  • 06 November 2017 - 18:23

    Mathea:

    Lieve Mineke. Wat mooi om te lezen ik voel me dan weer helemaal op Bali. En zo verbonden met jou en de bevolking van Bali. Het lijkt oooo zo dichtbij. Wat mooi om je te mogen volgen. Geniet van je reis naar............ het onbekende en toch ook weer bekend. Namasté in licht en liefde Mathea

  • 09 November 2017 - 22:39

    Marijke:

    Wat bijzonder om het zo mee te mogen beleven. Er zijn om het te ervaren is naar mijn idee nog mooier!!! Goh is had geen idee dat er zoveel "gevierd" werd. Maar mooi zo als je vertelt, hoe er met een begrafenis wordt om gegaan!
    Mineke wat doet die meneer en dat jongetje?

  • 13 November 2017 - 23:18

    Ineke Hyink:

    Leuk om je zo te volgen. Zo te zien ben je lekker bezig. Die hitte zou voor mij niets zijn!!!! Maar zo bezig zijn lijkt me wel heel leerzaam. Groetjes, Ineke

  • 27 November 2017 - 10:11

    Jacqueline:

    Terwijl ik jou verhaal lees over een niet verkoelende regenbui, kom ik net van buiten uit een zeer verkoelende regen/hagelbui ;).
    Wat een leuke foto's en mooie kledij. Jullie hebben alle drie een centuur/lint/sjaal/? om de middel. Hoort dat bij de ceremonie?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 35641

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 24 November 2022

Travelling in South Africa, West Cape

20 Maart 2022 - 30 Maart 2022

De zon ophalen in Alicante

16 Oktober 2018 - 26 November 2018

Opnieuw naar Bali en New Zealand 2018 najaar

24 Oktober 2017 - 31 Maart 2017

Reis rond de wereld, te beginnen naar Bali!

29 September 2016 - 16 Oktober 2016

CUBA

Landen bezocht: