Naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu Naar Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Mineke Minderhoud - WaarBenJij.nu

Naar Singapore

Door: Mineke

Blijf op de hoogte en volg Mineke

26 November 2017 | Singapore, Singapore

23 november naar Singapore
Als ik naar de luchthaven van Denpasar rijdt voor de vlucht naar Singapore, is het heel slecht weer. Enorme buien en zwaar onweer. En zwaar is hier echt heel zwaar!
Het toestel waar we op wachten is op tijd uit Singapore vertrokken, maar lijkt maar niet aan te komen. Best eng, want er is geen informatie.
Later blijkt dat door het zware weer het luchtruim een uur gesloten was, en de KLM had een uur gecirkeld boven Bali. Als we eindelijk vertrekken is het middernacht en gelukkig ook beter weer. In Singapore gaat alles gesmeerd en vlot. Best lekker om even op een plek te zijn waar alles klopt. Vanuit de taxi richting hotel zie ik al in wat voor een enorme stad ik terecht ben gekomen. Ziet er allemaal zo mooi uit, en heel veel groen overal. Hier wordt geïnvesteerd. Later hoor ik dat 29% van de stad groen is. (Waarom geen 30 denk ik dan…) Ook in wijken met veel flats is er ruimte, is er een park, veel speelruimte voor kinderen. Hier is van tevoren goed over nagedacht.
Eer ik in het hotel ben is het erg laat maar ik zet toch de wekker om optimaal te profiteren van deze dagen. Eindelijk echt in Singapore, ik ben hier al zo vaak geweest voor een tussenlanding maar nooit de stad gezien. Ik heb een hotelkamer met een compleet glazen wand en ik kijk uit over de hele stad waar ik het eind niet van zie.
De volgende ochtend neem ik een taxi naar het National Museum. Mooie rit nu bij daglicht en we maken weer heel wat kilometers. Al snel zie ik de skyline, wat een gebouwen. Natuurlijk het financiële hart, want daar draait hier alles om. Je zal er maar zitten, in zo’n glimmende toren. Wat voel ik me vrij en blij, en wat ben ik steeds dankbaar voor wat ik kan doen. Er is een hotel in het centrum (aan de Marina Bay) wat bestaat uit 3 wolkenkrabbers, bovenop verbonden door een soort schip, zo apart. Op dat schip is weer een grote tuin, palmbomen en ongetwijfeld een betoverend uitzicht.
Het National Museum is een heel mooi, goed onderhouden koloniaal gebouw. Zo prachtig binnenin ook. De hele geschiedenis van Singapore is in een tentoonstelling weergegeven en ik wacht even op een rondleiding met gids in het Engels. Een interessant verhaal, waar ik geen weet van had. Wat indruk op me maakt is de ellende die hier ook geleden is in de WO2. Wij kennen natuurlijk de geschiedenis van de Japanse bezetting in Indonesië, maar wat een ellende ook hier. Met deze geschiedenis in het hoofd, heb ik grote bewondering voor wat er van Singapore geworden is. Hier heeft iemand heel groot en visionair kunnen denken. Dan moet je echt een Genius zijn.
De mensen zijn overal zo aardig, en ondanks deze grote stad ook zo relaxed.
De middag breng ik door in de Gardens by the Bay, enorme tropische tuinen aan het water. Het is een beetje bewolkt geworden dus perfect. Hier vind je de grootste bloemenkassen ter wereld, dat is verder niet te beschrijven, wat een schoonheid.
Het wordt alweer donker en na genoten te hebben van de Singaporese keuken ga ik terug naar het hotel. De volgende avond ga ik terug met de KLM en ik zet mijn wekker maar weer. Op dag 2 weer naar de Bay, waar het Museum of Art & Science is. Alleen al voor het gebouw moet je gaan. Dat is gebouwd in de vorm van een enorme lotusbloem en heel kenmerkend in de skyline. Er omheen ligt een hele grote vijver vol lotusbloemen in alle kleuren.
Binnen kies ik voor de tentoonstelling “Future World – where art meets science”
En ik lees o.a. dit: “The digital realm, free from physical constrains, allows for unlimited possibilities of expression and transformation” (Toshiyuki Inoko, Co-Founder, team Lab)
En van Albert Einstein: The most beautiful thing we can experienceis the mysterious. It is the source of all true art and science.
Nou en dat uit zich hier allemaal. Mindblowing, wat heb ik het weer naar mijn zin. Een stad om nog eens terug te komen. Jullie hebben niks teveel gezegd Hanne en Mart!
Dan is het tijd om m’n bagage op te pikken in het hotel en door naar de luchthaven.
Als ik bij de gate ben stroomt het vliegtuig leeg en daar ontmoet ik mijn nieuwe deelnemer die net uit Amsterdam komt. Samen reizen we verder naar Bali… althans dat dachten we.
Dat pakt anders uit. Tijdens de vlucht barst de vulkaan op Bali uit (afgelopen zaterdag) en we zijn 30 minuten verwijderd van Bali als het toestel terug keert naar Singapore. Maar dat verhaal staat op Facebook! In elk geval ben ik een dag langer in Singapore, maar de volgende ochtend mag ik mee met de vlucht van Singapore Airlines, dus na een kort nachtje wederom op de luchthaven. Zo krijg je nog eens een paar stempels in je paspoort. Helaas kan mijn nieuwe gast nog niet mee. Ik heb zoveel geluk, nu kan ik Albert en Patries nog zien voor ze terug gaan naar NL. Daar was ik het meest bang voor dat dat niet zou lukken, want ik ga ze de komende 3 maanden niet zien. Dat was het weer voor nu. Veel liefs naar jullie in NL!

p.s. op dit moment is de wifi niet goed genoeg om foto's te laden... dat gaat een keer lukken :-)

  • 02 December 2017 - 10:42

    Leni Minderhoud:

    Lieve Mineke,
    Wat een mooi verhaal, over Singapore. Ik kan me helemaal voorstellen hoe begeesterd je daar was. En die quotes heb ik genoteerd! Inspirerend.

    Ik zie al weer uit naar de volgende.

    Liefs, Leni

  • 02 December 2017 - 11:18

    Jacqueline:

    Wat een belevenissen Mineke!
    Heerlijk om te lezen. Iemand die helemaal haar ding doet én daar anderen ook nog eens helemaal blij mee maakt. Ik geniet.... net zoals jij ;)
    En die foto's, ach je schrijft zo beeldend dat die als vanzelf in mijn hoofd oppoppen.
    Liefs Jacqueline

  • 02 December 2017 - 21:07

    Marijke:

    Wat je spannende en mooie verhalen Mineke. Graag reis ik op deze manier met je mee. Krijg een beeld hoe dat het is daar waar je bent (en ik nog nooit heb meegemaakt). dankjewel hiervoor.
    Wat fijn dat je steeds het positieve ziet. Wel de angst af en toe, maar ook het fijne als iets toch lukt!!! Met het leven mee kabbelen. Maar zo als jij zegt 'ik neem het leven zo als het komt".Dit staat in een krantenknipsel (PZC 28/11) over jou, dat een lieve (oud) collega naar me toe stuurde.
    Ook weer een geluksmomentje!
    Lieve Mineke het ga je goed, hoe de wereld er af en toe uit kan zien.
    Ik denk aan je. Warme, lieve en kleurige groeten van Marijke

  • 03 December 2017 - 10:15

    Joan:

    Wat mooi! Gister tijdens de workshop hoorden we weer dat jouw ervaring van de wereld afhangt van de manier waarop je er naar kijkt. Jij bent een prachtig voorbeeld! Met je open, positieve en verwonderde blik, krijg je dit als vanzelf 'voorgeschoteld' :-) geniet van je mooie reis en al je mooie ervaringen!

  • 03 December 2017 - 12:46

    Annemarie Van De Poel:

    Wat een nieuws: Herken wat je beschrijft over Singapore: veel groen en ook ik vond het museum (met de geschiedenis Singapore) destijds al heel indrukwekkend. Wat een verhaal: je indrukken en avonturen (terugkeer wegens vulkaanuitbarsting), tja zo zie je maar weer: het leven zit vol avontuur. Geniet ervan. En hier in het Zeeuwse ben jij ook in het nieuws (krantenartikel PZC) en nu is Domburg op de kaart gezet wegens het aanspoelen van een potvis (walvis) van meer dan 13 meter. (was 47 jaar geleden dat er z'on grote potvis hier is aangespoeld). Groetjes Annemarie

  • 08 December 2017 - 21:19

    Ineke Hyink:

    Ja, dat vliegen met die vulkaan, het gooit letterlijk roet in het eten! Jaren geleden was ik ook in Singapore, prachtig al die orchideen! Inderdaad heel veel groen. Maar al die hoge gebouwen, van de top lijkt het naar beneden net een mierenhoop, al die mensen. En heel erg schoon. Vandaag is het hier de 9e en dus ben jij jarig.:-) van harte gefeliciteerd, hoor. Je bent gelijk jarig met een van mijn kleinkinderen! Dubbel feest dus! Lieve groeten en tot gauw! Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mineke

Met twee benen in het hier en nu, altijd op zoek naar hoe het ook nog kan. Een scherp en helder gevoel voor wezenlijke vernieuwingen, op koers naar wat er werkelijk toe doet. Met hart en ziel en zaligheid moeder van twee prachtige zonen. Met hart en ziel begeleider van mensen die zich verder willen ontwikkelen en een volgende stap willen zetten. Vaak te vinden in Middelburg, een lief stadje! En in München, stad voor wie op zoek is naar vernieuwende projecten en inzichten. Zonaanbidder, en ook graag in de Oostenrijkse sneeuw op de skies. Veel op reis, letterlijk en figuurlijk, want ook dromen zijn er om te verwezenlijken. Regelmatig mijmerend te vinden langs de vloedlijn, kenner van eb en vloed in veel opzichten. Levensgenieter, zowel op verre reizen als bij dat bakje koffie thuis of bij De Vriendschap in Middelburg met jou en vele anderen. Ietwat filosofische inslag, speurend naar diepere lagen van wat ons bezig houdt.

Actief sinds 20 Sept. 2011
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 35726

Voorgaande reizen:

01 November 2022 - 24 November 2022

Travelling in South Africa, West Cape

20 Maart 2022 - 30 Maart 2022

De zon ophalen in Alicante

16 Oktober 2018 - 26 November 2018

Opnieuw naar Bali en New Zealand 2018 najaar

24 Oktober 2017 - 31 Maart 2017

Reis rond de wereld, te beginnen naar Bali!

29 September 2016 - 16 Oktober 2016

CUBA

Landen bezocht: